Pompy wspomagania

Pompy wspomagania

Typowa pompa wspomagania składa się korpusu, komory w której obraca się mimośrodowo wirnik z łopatkami, osi napędowej, płyt oporowych i niekiedy sprężyny dociskowej. Na wyjściu z pompy znajduje się zawór ciśnieniowy, który chroni układ wspomagania przed nadmiernym wzrostem ciśnienia.

Pompa łopatkowa KAYABA

pompa łopatkowa KAYABA


Pompa wałeczkowa Hobourn

pompa wałeczkowa Hobourn


Proces regeneracji pompy wspomagania polega w pierwszej kolejności na jej starannym rozebraniu, umyciu i ocenie stopnia przydatności poszczególnych elementów do dalszej eksploatacji. Elementy nie nadające się do naprawy są wymieniane, pozostałe, wraz z obudową, zostają poddane właściwej obróbce mechanicznej. W dalszej kolejności następuje wymiana uszczelnień, łożysk i zużytych tulei.
Każda naprawiana w naszym zakładzie pompa jest po złożeniu sprawdzana na stanowisku diagnostycznym, zarówno pod względem szczelności, jak też ciśnienia i przepływu oleju na różnych prędkościach i w różnym zakresie temperatur.

Kiedy naprawiać pompę wspomagania?

Typowe usterki wskazujące na awarię pompy wspomagania to:

  • - wycieki oleju,
  • - pojawienie się piany w zbiorniczku wspomagania oraz wypływanie oleju przez zbiorniczek wspomagania,
  • - „przycinanie się” kierownicy,
  • - głośna praca pompy przy jeździe na wprost,
  • - buczenie, piski podczas skręcania kierownicą,
  • - słabe wspomaganie przy skręcaniu w obie strony,
  • - kierownica kręci się lżej po zwiększeniu obrotów silnika.

W przypadku stwierdzenia którejkolwiek z wyżej opisanych nieprawidłowości należy niezwłocznie zdiagnozować usterkę i - jeśli zajdzie taka konieczność – naprawić pompę wspomagania. Uszkodzona pompa wspomagania (np. niesprawny zawór ciśnieniowy) może stać się przyczyną awarii pozostałych elementów układu wspomagania, w tym przekładni kierowniczej. Koszty, jakie zostaną wówczas poniesione przez właściciela pojazdu znacznie przewyższą koszt naprawy samej pompy wspomagania.

Uszkodzona płyta oporowa w pompie wspomagania ZF

uszkodzona płyta oporowa w pompie wspomagania ZF


Uszkodzona tuleja ślizgowa w pompie wspomagania DAF XF

uszkodzona tuleja ślizgowa w pompie wspomagania DAF XF